^Back To Top
  
  
  

Język jest ciekawy - zabawy słowami

Język jest ciekawy - zabawy słowami

Rok szkolny 2023/2024

Rozwijanie  mowy obejmuje nie tylko  naukę pojedynczych słów.

Tak naprawdę to dopiero umiejętność budowania zdań i dłuższych wypowiedzi pozwala nam na wymianę myśli.

Dlatego ważne jest, by dzieci też potrafiły budować poprawne zdania. Doskonaleniu tej umiejętności służą min. wierszyki czy piosenki.

A opowiadanie prostych  histroryjek obrazkowych nie tylko ćwiczy logiczne myślenie ( trzeba przeanalizować co zdarzyło się najpierw a co potem) ale także pobudza wyobraźnię czy rozwija umiejętność budowania dłuższych słownych wypowiedzi.

Pozwólmy czasem dziecku na stworzenie innego zakończenia bajki, zadajmy pytanie ,,A co by  było gdyby...?"

 Układajmy  z dziećmi  często obrazki i uczmy je opowiadać!

Umiejętność uważnego słuchania to podstawa póżniejszych sukcesów w szkole.Ważny jest nie tylko zasób słów dziecka ale i jego koncentracja uwagi, pamięć i logiczne myślenie.Warto te umiejętności ćwiczyć już w przedszkolu.

 Posłuchaj historyjki .

,, Pewnego wiosennego dnia słońce i wiatr toczyli dyskusję, spierając się o to kto z nich jest mocniejszy.

Wiatr powiedział,że to on ma najwięcej siły,potrafi powalić nawet najsilniejsze drzewo.

Słońce nie chciało się z nim zgodzić, przecież dzięki  słońcu to drzewo wyrasta z maleńkiego ziarenka.

Założyli się;

- ten, kto zdejmie z człowieka płaszcz jest najsilniejszy- postanowili.

Wiatr zawiał ze wszystkich sił.Czlowiekowi zrobiło się zimno i jeszcze bardziej owinął się płaszczem.

Gdy zaświeciło słońce, człowiekowi zrobiło się przyjemnie ciepło a po chwili gorąco.Człowiek popatrzył w górę na słońce, uśmiechnął się i .....zdjął płaszcz.

 Zrozumiałeś wszystko?

1. Czy od wiatru człowiekowi zrobiło się gorąco?

2.Czy słońce otuliło płaszczem człowieka?

3. Kto wygrał ,,pojedynek"- słońce czy wiatr ?

 

p.s. Warto tę opowiastkę wykorzystać do rozmowy o tym, iż siła to nie jest argument, który musi decydować o zwycięstwie.

 

 

Czy wiesz,co to są idiomy?

                   ZAPADAĆ NA ZDROWIU              TRYSKAĆ ZDROWIEM                   ZDRÓW JAK RYBA

Idiomy to takie konstrukcje językowe, które oznaczają coś innego, niż każde słowo w nich zawarte. Trzeba po prostu zapamiętać ,co one oznaczają, bo logicznie nie da się ich wytłumaczyć.

Szczególnie jest to trudne w nauce obcego języka.

,,Piece of cake”- wcale nie oznacza kawałka ciastka !

                      ( zapytaj ,,swojego”   anglistę! )

Gdy rozmawiamy warto używać takich zwrotów, gdyż niezwykle ubarwiają nasz język a poza tym pozwalają niekiedy dokładniej wyrazić to, co chcemy powiedzieć.

Znasz takie zwroty?     Pobawmy się !

 

 

,,NA ZDROWIE”-   M. Brykczyński

Gdy zapada ktoś na zdrowiu, lekarz czeka w pogotowiu.

Każdy się od niego dowie, jak żyć, żeby tryskać zdrowiem

I od stóp po czubek głowy być bez przerwy jak rydz zdrowym.

Rydz- być może- na to powie, że wybiera końskie zdrowie.

Koń pomyśli sobie chyba, że chce zdrowy być jak ryba.

Za to ryba, nim ją złowię, może mieć żelazne zdrowie…

Dość już tu o zdrowiu mowy, ale żebym tak był zdrowy

Warto zdrowie wciąż mieć w głowie- bo to może wyjść na zdrowie.

Posłuchaj wiersza

  • Spróbuj z dorosłym odnaleźć wszystkie idiomy związane ze zdrowiem ( 8)
  • Posłuchaj wyjaśnienia dorosłego.
  • Wybierz 2-3- i używaj przez kilka dni

Udało się ?   Brawo !     Wykorzystaj ten wiersz do ćwiczeń artykulacyjnych!

Zapadać na zdrowiu/tryskać zdrowiem/zdrowy jak rydz/ jak ryba/ końskie zdrowie/żelazne zdrowie/coś wyszło na zdrowie/ żebym tak był zdrowy

 

Posłuchaj zdań, czy wiesz jaki idiom o zdrowiu można użyć w tej sytuacji?

 

  • - O, zapomniałem i nie kupiłem ciasteczek!

-Nic nie szkodzi, to tylko Ci ………………………….

  • Tomek każdej niedzieli rano pływa w jeziorze, nawet zimą!

On to ma ………………………………

  • Codziennie jem owoce i warzywa, chcę być ………………jak………………….

ZADANIE:

Dowiedz się od nauczyciela angielskiego jakie jest angielskie przysłowie dotyczące zdrowia. A może już wiesz?

                                

Miłego łamania języka ( tylko na wierszyku!)- LOGOPEDA

 

 

                               ,,DOM"

,,W domu” -M.Brykczyński

Pewna myszka po kryjomu,

założyła dom w mym domu,

Przy czym całkiem nie na żarty,

Prowadziła dom otwarty.

Chociaż miała dom na głowie,

Zaprosiła krewnych mrowie,

Powtarzając byle komu:

,,Czuj się jak u siebie w domu:.

Nieraz, pragnąc trochę ciszy,

Chciałem dom wymówić myszy,

Ale ona, strasząc gości,

Trzęsła domem bez litości

I choć spokój jest mi drogi,

Postawiła dom nogi.

Odtąd więc, by było prościej,

Jestem w domu tylko gościem.

  • Posłuchaj wiersza
  • Spróbuj z dorosłym odnaleźć wszystkie idiomy związane z domem( jest 8)
  • Posłuchaj wyjaśnienia dorosłego.
  • Wybierz 2-3- i używaj przez kilka dni

Założyła dom/dom na głowie/ dom otwarty/czuj się jak u siebie w domu/jestem gościem w domu/postawiła dom na głowie/ wymówić dom/trząść domem/

  Udało się ?   Brawo !     Wykorzystaj ten wiersz do ćwiczeń artykulacyjnych!  Powtarzanie tego wiersza to naprawdę świetne ..łamanie " języka !

 

 

         LOGOPEDYCZNE ZAGADKI- BEZ WPADKI! 

   CZY LUBISZ   ZAMIENIAĆ SIĘ W DETEKTYWA? JEŚLI TAK-

  SPRÓBUJ ODNALEŹĆ BŁĘDY I NIELOGICZNOŚCI W ZDANIACH.

                                 

ALE CZY WSZYSTKIE TE ZDANIA SĄ BŁĘDNE ?

 ZA KAŻDĄ ROZWIĄZANĄ ZAGADKĘ – PRZYZNAJ SOBIE PKT, KTÓRY POTEM WYMIEŃ NA NAGRODĘ ( zasady wymiany ustal z rodzicami!).

  • Tomek nie zjadł śniadania , bo padał deszcz.
  • Po drodze do przedszkola spotkałem ulubionego kolegę.
  • Narysowałem zielonego, śniegowego bałwana i rysunek podarowałem babci.
  • Na dużym stole zmieściły się wszystkie moje zabawki do sprzątania.
  • Pani nauczycielka poprosiła strażaków, by pokazali dzieciom jak należy wiosną sadzić tulipany.
  • Do pani doktor przyszedł dziadek i kupił świeże pieczywo.
  • Umiem już dodawać i wiem, że 4 jabłka dodać 2 chleby to razem 6 owoców.

A może teraz Ty ułożysz zagadkowe zdania dla brata lub taty?

Posłuchaj uważnie Detektywie !

Teraz to jest prawdziwe wyzwanie!

( z,,Testu Myślenia” M. Młynarskiej i T. Smereki)

  • Michał i Piotr dostali od swojego taty rakietę tenisową i piłkę nożną.

-wyjdę na podwórko, żeby postrzelać gole- powiedział Piotr i zabrał swój prezent        

     .                 Co dostał Michał od taty?

 

              

  • Basia i Kasia poszły z mama na zakupy. Mama kupiła dla jednej z nich kredki a dla drugiej tornister.

- mogę schować mój prezent do Twojego –powiedziała Basia.

                                           Co dostała Kasia? 

  • Czterej chłopcy grali w piłkę. Ustawili się w koło i podawali piłkę w jedną stronę- każdy do kolegi, który stał najbliżej.

- Jacek podał do Henia

-Henio podał do Andrzeja

-Andrzej podał do Zenka

Do kogo piłkę podał Zenek? Warto tę sytuacje narysować- wtedy myśli się łatwiej.

  • Jaś i Marek zasnęli w namiocie o tej samej godzinie.

Kiedy Marek się obudził- Jaś już był ubrany.

Kto spał dłużej? Jaś czy Marek?

  • Tato i Adam układali razem książki na regale. Kiedy już poukładali książki na niższych półkach-tata przyniósł drabinę i powiedział:

- Będę ci podawał po jednej książce a ty ustawiaj je na najwyższej półce.

Który z nich stanął wyżej; tata czy Adam?

DROGI DETEKTYWIE- PODOBAŁY CI SIĘ ZAGADKI?

UŁÓŻ COŚ TRUDNEGO DLA MNIE!   POWODZENIA-LOGOPEDA

Copyright © 2013. PP5 w Policach Rights Reserved.