Rok szkolny 2023/2024
Rozwijanie mowy obejmuje nie tylko naukę pojedynczych słów.
Tak naprawdę to dopiero umiejętność budowania zdań i dłuższych wypowiedzi pozwala nam na wymianę myśli.
Dlatego ważne jest, by dzieci też potrafiły budować poprawne zdania. Doskonaleniu tej umiejętności służą min. wierszyki czy piosenki.
A opowiadanie prostych histroryjek obrazkowych nie tylko ćwiczy logiczne myślenie ( trzeba przeanalizować co zdarzyło się najpierw a co potem) ale także pobudza wyobraźnię czy rozwija umiejętność budowania dłuższych słownych wypowiedzi.
Pozwólmy czasem dziecku na stworzenie innego zakończenia bajki, zadajmy pytanie ,,A co by było gdyby...?"
Układajmy z dziećmi często obrazki i uczmy je opowiadać!
Umiejętność uważnego słuchania to podstawa póżniejszych sukcesów w szkole.Ważny jest nie tylko zasób słów dziecka ale i jego koncentracja uwagi, pamięć i logiczne myślenie.Warto te umiejętności ćwiczyć już w przedszkolu.
Posłuchaj historyjki .
,, Pewnego wiosennego dnia słońce i wiatr toczyli dyskusję, spierając się o to kto z nich jest mocniejszy.
Wiatr powiedział,że to on ma najwięcej siły,potrafi powalić nawet najsilniejsze drzewo.
Słońce nie chciało się z nim zgodzić, przecież dzięki słońcu to drzewo wyrasta z maleńkiego ziarenka.
Założyli się;
- ten, kto zdejmie z człowieka płaszcz jest najsilniejszy- postanowili.
Wiatr zawiał ze wszystkich sił.Czlowiekowi zrobiło się zimno i jeszcze bardziej owinął się płaszczem.
Gdy zaświeciło słońce, człowiekowi zrobiło się przyjemnie ciepło a po chwili gorąco.Człowiek popatrzył w górę na słońce, uśmiechnął się i .....zdjął płaszcz.
Zrozumiałeś wszystko?
1. Czy od wiatru człowiekowi zrobiło się gorąco?
2.Czy słońce otuliło płaszczem człowieka?
3. Kto wygrał ,,pojedynek"- słońce czy wiatr ?
p.s. Warto tę opowiastkę wykorzystać do rozmowy o tym, iż siła to nie jest argument, który musi decydować o zwycięstwie.
Czy wiesz,co to są idiomy?
ZAPADAĆ NA ZDROWIU TRYSKAĆ ZDROWIEM ZDRÓW JAK RYBA
Idiomy to takie konstrukcje językowe, które oznaczają coś innego, niż każde słowo w nich zawarte. Trzeba po prostu zapamiętać ,co one oznaczają, bo logicznie nie da się ich wytłumaczyć.
Szczególnie jest to trudne w nauce obcego języka.
,,Piece of cake”- wcale nie oznacza kawałka ciastka !
( zapytaj ,,swojego” anglistę! )
Gdy rozmawiamy warto używać takich zwrotów, gdyż niezwykle ubarwiają nasz język a poza tym pozwalają niekiedy dokładniej wyrazić to, co chcemy powiedzieć.
Znasz takie zwroty? Pobawmy się !
,,NA ZDROWIE”- M. Brykczyński
Gdy zapada ktoś na zdrowiu, lekarz czeka w pogotowiu.
Każdy się od niego dowie, jak żyć, żeby tryskać zdrowiem
I od stóp po czubek głowy być bez przerwy jak rydz zdrowym.
Rydz- być może- na to powie, że wybiera końskie zdrowie.
Koń pomyśli sobie chyba, że chce zdrowy być jak ryba.
Za to ryba, nim ją złowię, może mieć żelazne zdrowie…
Dość już tu o zdrowiu mowy, ale żebym tak był zdrowy
Warto zdrowie wciąż mieć w głowie- bo to może wyjść na zdrowie.
Posłuchaj wiersza
Udało się ? Brawo ! Wykorzystaj ten wiersz do ćwiczeń artykulacyjnych!
Zapadać na zdrowiu/tryskać zdrowiem/zdrowy jak rydz/ jak ryba/ końskie zdrowie/żelazne zdrowie/coś wyszło na zdrowie/ żebym tak był zdrowy
|
Posłuchaj zdań, czy wiesz jaki idiom o zdrowiu można użyć w tej sytuacji?
-Nic nie szkodzi, to tylko Ci ………………………….
On to ma ………………………………
ZADANIE:
Dowiedz się od nauczyciela angielskiego jakie jest angielskie przysłowie dotyczące zdrowia. A może już wiesz?
Miłego łamania języka ( tylko na wierszyku!)- LOGOPEDA
,,DOM"
,,W domu” -M.Brykczyński
Pewna myszka po kryjomu,
założyła dom w mym domu,
Przy czym całkiem nie na żarty,
Prowadziła dom otwarty.
Chociaż miała dom na głowie,
Zaprosiła krewnych mrowie,
Powtarzając byle komu:
,,Czuj się jak u siebie w domu:.
Nieraz, pragnąc trochę ciszy,
Chciałem dom wymówić myszy,
Ale ona, strasząc gości,
Trzęsła domem bez litości
I choć spokój jest mi drogi,
Postawiła dom nogi.
Odtąd więc, by było prościej,
Jestem w domu tylko gościem.
Założyła dom/dom na głowie/ dom otwarty/czuj się jak u siebie w domu/jestem gościem w domu/postawiła dom na głowie/ wymówić dom/trząść domem/
|
Udało się ? Brawo ! Wykorzystaj ten wiersz do ćwiczeń artykulacyjnych! Powtarzanie tego wiersza to naprawdę świetne ..łamanie " języka !
LOGOPEDYCZNE ZAGADKI- BEZ WPADKI!
CZY LUBISZ ZAMIENIAĆ SIĘ W DETEKTYWA? JEŚLI TAK-
SPRÓBUJ ODNALEŹĆ BŁĘDY I NIELOGICZNOŚCI W ZDANIACH.
ALE CZY WSZYSTKIE TE ZDANIA SĄ BŁĘDNE ?
ZA KAŻDĄ ROZWIĄZANĄ ZAGADKĘ – PRZYZNAJ SOBIE PKT, KTÓRY POTEM WYMIEŃ NA NAGRODĘ ( zasady wymiany ustal z rodzicami!).
A może teraz Ty ułożysz zagadkowe zdania dla brata lub taty?
Posłuchaj uważnie Detektywie !
Teraz to jest prawdziwe wyzwanie!
( z,,Testu Myślenia” M. Młynarskiej i T. Smereki)
-wyjdę na podwórko, żeby postrzelać gole- powiedział Piotr i zabrał swój prezent
. Co dostał Michał od taty?
- mogę schować mój prezent do Twojego –powiedziała Basia.
Co dostała Kasia?
- Jacek podał do Henia
-Henio podał do Andrzeja
-Andrzej podał do Zenka
Do kogo piłkę podał Zenek? Warto tę sytuacje narysować- wtedy myśli się łatwiej.
Kiedy Marek się obudził- Jaś już był ubrany.
Kto spał dłużej? Jaś czy Marek?
- Będę ci podawał po jednej książce a ty ustawiaj je na najwyższej półce.
Który z nich stanął wyżej; tata czy Adam?
DROGI DETEKTYWIE- PODOBAŁY CI SIĘ ZAGADKI?
UŁÓŻ COŚ TRUDNEGO DLA MNIE! POWODZENIA-LOGOPEDA